everyday reality · mum's experience

Τα πολιτισμικά σοκ της Ελληνίδας νηπιαγωγού

Μετά από πολύ καιρό και όντας πολυάσχολη, επανέρχομαι με το γνωστό καυστικό χιούμορ μου να σας διηγηθώ τις απίστευτες στιγμές μου ως Ελληνίδα νηπιαγωγός. Πριν ξεκινήσω όμως την αφήγηση ας δούμε λίγο τι σήμαινε για μένα το επάγγελμά μου.

Σπούδασα νηπιαγωγός κατά λάθος, ναι σωστά διαβάσατε κατά λάθος. Δικηγόρος ήθελα να γίνω. Έδωσα λοιπόν 2 φορές πανελλήνιες εξετάσεις, τις γνωστές μέσω των 4 Δεσμών. Τότε που για να περάσεις σε πανεπιστήμιο, έπαιρνε ο κ@@@@ σου φωτιά και παπαγάλιζες τα πάντα. Τότε που για να μπεις σε ένα ΤΕΙ στην Αγία Κολοπετινίτσα έπρεπε να γράψεις πάνω από 15 μέσο όρο (δεν σας λέω για μόρια διότι σήμερα τα υπολογίζουν αλλιώς). Ας προσπεράσουμε το γεγονός πώς σπούδαζες στην ηλικία μου και στα χρόνια μου και μετά από 2 προσπάθειες, μου έλαχε να εισαχθώ στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών. Επειδή λοιπόν βαριόμουν να ξαναδιαβάσω, εγκατέλειψα τα όνειρα να αγορεύω σαν άλλος ένας Κατράκης σε ελληνικό δράμα, αποδέχθηκα τη μοίρα μου και ξεκίνησα να σπουδάζω. Να σας πω την αμαρτία μου δε μου άρεσε καθόλου. Στην διάρκεια των σπουδών μου διδάχθηκα τόσο πολύ Ψυχολογία (Γενική, Εκπαιδευτική, Γνωστική, Αναπτυξιακή, Κοινωνική, Κλινική), Κοινωνιολογία (Γενική, Εκπαιδευτική Της Σχολικής Τάξης) που στο τέλος νόμιζα ότι σπουδάζω σε λάθος τμήμα. Α! Να μην ξεχάσω και τις Διδακτικές (Γλώσσας, Μαθηματικών, Φυσικής, Βιολογίας). Όλα αυτά τα πολύ ωραία και ξέγνοιαστα χρόνια, ένα πράγμα άκουγα και εμπέδωσα. Η μελλοντική μου δουλειά δεν είναι επάγγελμα, δεν είναι δουλειά, δεν είναι απασχόληση, αλλά λειτούργημα. Έπρεπε να ξέρω κάθε θεωρία που κυκλοφορούσε για τη μάθηση για να μπορώ να δημιουργώ κατάλληλα μαθησιακά περιβάλλοντα. Και αφού “γαλουχήθηκα” με όλες αυτές τις ωραίες ιδέες, και αφού εμπέδωσα τι ακριβώς θα έκανα στο μέλλον, πήρα το πτυχίο μου.
Και αφού αρκετά χρόνια μετά επάρθη η απόφαση της μεταναστεύσεως, ήρθα με το χαρτί στο χέρι να βρω δουλεία στη Μεγάλη Βρετανία. Μεγάλη στο όνομα, μικρή στις προσδοκίες. Ας πάρουμε όμως τα πολιτισμικά σοκ από την αρχή.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο ένα: Έχετε πτυχίο; Συγχαρητήρια, σας είναι άχρηστο. Στο πρώτο ιδιωτικό νηπιαγωγείο που δούλεψα, ανακάλυψα ότι δεν χρειάζεσαι πτυχίο για να δουλέψεις. Υπάρχουν ωραιότατα προγράμματα κατάρτισης, τα γνωστά apprenticeships, που δίνουν την δυνατότητα σε όποιον θέλει ηλικίας 16 και άνω να ειδικευτεί σε έναν τομέα δουλεύοντας και κάνοντας μικρά σεμινάρια, courses τα λένε εδώ. Με μεγάλη έκπληξη διαπίστωσα ότι αυτά τα προγράμματα σε μαθαίνουν πως να αλλάζεις πάνες ή να αποστειρώνεις μπουκάλια αλλά μέχρι εκεί. Βρέθηκα, λοιπόν, ετών 35 και με μεγάλη ιδέα για το λειτούργημά μου να δουλεύω με 16χρονα που δεν ήξεραν το αυτονόητο. Τι κι αν προσπάθησα να εξηγήσω, τι κι αν προσπάθησα να τους δείξω, βρήκα γερό τοίχο. Μετά από τρεις μήνες και κάτι απαξίωσης και αγγαρειών, παραιτήθηκα.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο δύο: Η προσχολική εκπαίδευση δεν υπάρχει, τουλάχιστον όχι όπως την εννοούμε εμείς. Νηπιαγωγείο ίσον παιδικός σταθμός. Κάθε νηπιαγωγείο δέχεται παιδιά ηλικίας 6 μηνών έως 5 χρονών. Τα παιδιά χωρίζονται ηλικιακά σε μωρά μέχρι 2 ετών, νήπια 2-3 ετών και παιδιά προσχολικής ηλικίας 3-5 ετών. Δεν έχει σημασία αν έχεις πτυχίο, σε βάζουν εκεί που σε χρειάζονται. Στην πρώτη μου δουλειά, ήμουν με τα μωρά. Και σαν καινούργια που ήμουν άλλαξα τόσες πάνες όσες δεν είχα αλλάξει τόσα χρόνια με τα δυο παιδιά μου. Ας μην θυμηθώ τις αγγαρείες που έκανα και τις καθαριότητες που κανένα από τα πολύ εκπαιδευμένα και καταρτισμένα 16χρονα δεν ήθελε να κάνει. Μάλιστα, έπαιρνα εντολές, υποδείξεις και οδηγίες από ανειδίκευτα πλάσματα που το όνειρό τους ήταν να «τυλίξουν» κάποιον πλούσιο μπαμπά-πελάτη του νηπιαγωγείου για να κάνουν τη μεγάλη ζωή. Τα δικά τους λόγια χρησιμοποιώ, δεν είναι δικά μου τα συμπεράσματα. Και έκανα υπομονή γιατί ήμουν νέα, ξένη σε μια άλλη χώρα και όπως και να το κάνουμε κάθε αρχή και δύσκολη. Αμ δε!!!! Διαβάστε παρακάτω και θα καταλάβετε!

Πολιτισμικό σοκ νούμερο τρία: Κάθε νηπιαγωγείο έχει την δική του δομή που περιλαμβάνει τους απλούς εργαζόμενους, γνωστούς ως nursery assistant or early years practitioner, βοηθό προϊσταμένης ή Deputy room leader, προϊσταμένη ή room leader, υποδιευθυντή ή assistant manager or deputy manager, διευθυντή ή manager, owner ή ιδιοκτήτη. Βαριά και ασήκωτη η ιεραρχία. Πρέπει να γίνεται πολύ καλή δουλειά εδώ πέρα. Αμ δε. Οτιδήποτε και οποιοσδήποτε πάνω από τον ταλαίπωρο απλό εργαζόμενο, κατέχει ειδική μεταχείριση και τιμές και πάντα είναι πολυάσχολος. Ο ρόλος του περιλαμβάνει καθήκοντα όπως λουφάρω, κουτσομπολεύω, γαβγίζω εντολές, την λέω σε όποιον κάνει ό,τι δεν μου αρέσει και στο τέλος τον καρφώνω και στον μάνατζερ γιατί είμαι και πολύ καλός στην δουλειά μου. Τα παραλέω; Όχι, πιστέψτε με. Δούλεψα σε διαφορετικά νηπιαγωγεία, ιδιωτικά και δημόσια, και παντού μα παντού δεχόμουν εντολές από ανειδίκευτους ανθρώπους που κοιτούσαν την πάρτη τους. Για να μην θυμηθώ τα καρφώματα. Μάλλον θα επανέλθω παρακάτω, θα το σκεφτώ.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο τέσσερα: Ενώ με πολύ χαρά διαπιστώνεις ότι έχεις να δουλέψεις με ένα πολύ προχωρημένο για τα ελληνικά δεδομένα αναλυτικό πρόγραμμα, πολύ καλές υποδομές και εκπαιδευτικό υλικό, κάθε προσπάθεια για κάτι εκπαιδευτικά σημαντικό χτυπάει σε τοίχο στιβαρό. Με το που μιλάς για διδακτικό σχεδιασμό σε κοιτούν σαν ούφο. Με το που παρουσιάζεις δραστηριότητες κατάλληλες για τα ενδιαφέροντα των παιδιών σε στέλνουν να αλλάξεις πάνες, με το που ζητάς να κάνεις παρεμβάσεις για παιδιά με μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ανάγκες από τα άλλα, σου λένε ότι δεν χρειάζεται και έχουν επιληφθεί οι ίδιοι του θέματος. Μόλις διαπιστώσουν ότι κάνεις κάτι εκτός της δικής τους νοημοσύνης, σε καρφώνουν στον μάνατζερ για ανυπακοή!!!!! Και ξαναλέω, δεν τα παραλέω. Το έζησα και κατέληξα με νευρικό κλονισμό. Άλλαξα δουλειά και συνήλθα. Στην ουσία αυτό που προσφέραμε εκεί που τουλάχιστον δούλευα εγώ ήταν ένα ωραιότατο baby sitting.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο πέντε: Ε δεν κρατιέμαι θα το γράψω και αυτό. Καρφώματα. Τι είναι αυτό βρε παιδιά; Που ζούμε; Ούτε παιδιά να ήμασταν. Δεν ξέρω και γω πόσες φορές κλήθηκα από τους εκάστοτε μάνατζερ να απολογηθώ όχι γιατί δεν έκανα καλά την δουλειά μου- το αντίθετο – γιατί την έκανα και το υπόλοιπο προσωπικό γκρίνιαζε. Τι κι αν είπα ότι δουλεύουμε με παιδιά και αυτό πρέπει να κάνουμε, τι κι αν επικαλέστηκα το ελληνικό μου ταπεραμέντο και φιλότιμο, τίποτα, τζίφος. Η μια παρατήρηση μετά την άλλη να μην κάνω αυτό, να μην κάνω το άλλο, step back μου έλεγαν. Ε καλά δεν είχα και τίποτα τζιμάνια μάνατζερ, την βολή τους θέλανε. Πού να τρέχουνε τώρα να νουθετήσουν το προσωπικό, πού να ξεβολεύονται από την ωραία θεσούλα τους και τα καλά λεφτά τους. Πιο εύκολο ήταν να την πουν σε μένα παρά να κάνουν οτιδήποτε άλλο.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο έξι : Ωράριο. Και ενώ στην φτωχή Ελλαδίτσα ο νομοθέτης πιστεύει ότι δεν μπορείς να δουλεύεις πάνω από 4-6 ώρες με μικρά παιδιά, στον δημόσιο τομέα τουλάχιστον, εδώ στην Μεγάλη Βρετανία ο νομοθέτης έχει άλλη άποψη. Μόνιμη θέση σημαίνει πάνω από 8 ώρες καθημερινά. Έτσι λοιπόν, η μέρα σου, η εβδομάδα σου, ο μήνας σου, ο χρόνος σου αρχίζει και τελειώνει μέσα σε ένα νηπιαγωγείο φροντίζοντας τα παιδιά κάποιου άλλου. Κι αν έχεις και δικά σου παιδιά, ε τότε την έβαψες. Δεν έχεις το κουράγιο ούτε το όνομά σου να πεις, όχι να ασχοληθείς με τα παιδιά σου. Και φυσικά κοιμάσαι και ξυπνάς με την σκέψη ότι σήμερα θα κάνεις αυτό ή το άλλο με τα παιδιά σου για να καταλήξεις στο τέλος της ημέρας να σέρνεσαι.

Πολιτισμικό σοκ νούμερο επτά: Δεν υπάρχει δωρεάν προσχολική εκπαίδευση. Ω, φαντάζομαι το έχετε διαπιστώσει όσοι και όσες έχετε μικρά παιδιά. Το μεγάλο βρετανικό κράτος χορηγεί 15 ολόκληρες ώρες δωρεάν για όλα τα 3χρονα και 4χρονα. Μεγάλη γενναιοδωρία για να διαπιστώσεις ότι στα ιδιωτικά δεν σε δέχονται παρά μόνο αν στέλνεις τα παιδιά σου περισσότερες ώρες, στα δε κρατικά δεν υπάρχουν θέσεις. Εκτός και αν ζεις σε καμιά μικρή περιοχή και περισσεύουν. Όσοι λοιπόν εργάζονται και θέλουν νηπιαγωγείο-παιδικό σταθμό ξεπουλιούνται. Ο ένας δουλεύει για να πληρώνει τα δίδακτρα, που μεταξύ μας τώρα και πανάκριβα είναι και δεν αξίζουν τα λεφτά τους, και ο άλλος για να καλύπτει τα έξοδα. Σε άλλη περίπτωση δουλεύει ο ένας και ο άλλος κάνει την νταντά. Ναι ξέρω, ξέρω, υπάρχουν και τα επιδόματα. Κάπως έτσι την βολέψαμε και την βολεύουμε όλοι με μικρά παιδιά.

Όπως καταλαβαίνετε, τόσα πολλά σοκ δεν τα άντεξε η ελληνική μου ιδιοσυγκρασία. Ίσως κάποιες από μας να τα καταφέρατε, ίσως κάποιες να με θεωρείτε υπερβολική. Έζησα μια απίστευτη εργασιακή πραγματικότητα που μου άφησε ένα διαλυμένο στομάχι και κάποιες κρίσεις πανικού. Επέζησα, έμαθα και προχωράω.

7 thoughts on “Τα πολιτισμικά σοκ της Ελληνίδας νηπιαγωγού

  1. Πρώτα απ’όλα, ωραία τα γράφεις. Δεύτερον, δεν έχω δουλέψει σε nurserys αλλά έχω στείλει τα παιδιά μου και ξέρω ότι είναι αλήθεια αυτά…
    Τρίτον, τι έκανες τελικά μετά που άλλαξες δουλειά;

    Liked by 1 person

    1. Ευχαριστώ πρώτα από όλα που το διαβάσατε. Πλέον δουλεύω teaching assistant σε δημοτικό σχολείο. Καμιά σχέση. Είμαι πολυυυυ εντυπωσιασμένη.

      Liked by 1 person

  2. Αυτο το αρθρο ειναι σαν να το εχω γραψει εγω!!
    Ολα αυτα τα εχω ζησει! Και δεν αντεχονται.
    Τουλαχιστον τωρα ξερω οτι δεν ειμαι μονη μου.

    Liked by 1 person

  3. H koρη μου με πτυχιο δημοτικης εκπαιδευσεις και με πεταπτυχιακο απο Αγγλικο πανεπιστημιο δεν καταφερε να δουλεψει σε δημοτικο μονο περιστασιακα σαν supply teaching assistant και τις περισσοτερες φορες σε νερσερι επλενε πιατα και σφουγγαριζε Μετα απο ποσο καιρο βρηκες δουλεια ωσ teaching assistant ?

    Liked by 1 person

  4. Μου πήρε 5 χρόνια και αυτό διότι έκανα αίτηση στο σχολείο που πηγαίνουν τα παιδιά μου όπου ήδη είχα δουλέψει εθελοντικά και με ήξεραν. Καλή τύχη στην κόρη σας. Ο επιμένων νικά πάντως.Λίγη υπομονή θέλει και όλα γίνονται.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s